FRI FRAGT VED KØB OVER 5 STK.

Skal jeg vælge transfortryk eller fuld tryk med sublimation?

Skal jeg vælge transfertryk eller sublimationstryk?

Hvis du skal have trykt dit logo, slogan eller andet design på tøj eller andre tekstiler, har du måske stødt på begreberne transfertryk og sublimationstryk. Men hvad er forskellen på de to trykmetoder, og hvilken en skal du vælge? Det afhænger af flere faktorer, som vi vil gennemgå i dette blogindlæg.

Hvad er transfertryk?

Transfertryk er en trykmetode, hvor man overfører et motiv fra et stykke papir til et produkt ved hjælp af varme og lim. Det er en forholdsvis simpel og billig måde at få trykt sit design på, og det kan bruges til både bomuld og polyester. Hos foreningstøj har disse også en hurtig leveringstid, helt ned til 2 hverdage. Læs mere her.

Ulempen ved transfertryk er, at det har nogle begrænsninger i forhold til placering, farvevalg og holdbarhed. Man kan ikke trykke over syninger eller på ujævne overflader, og man kan kun bruge enkeltfarvet folie. Desuden kan trykket ikke ånde, så det kan være ubehageligt at have på, især hvis det er sportstøj. Trykket kan også falme, krakelere eller skalle af over tid. Derfor anbefaler vi sublimationstryk til sportstøj, men faktisk også til arbejdstøj.

Hvad er sublimationstryk?

Sublimationstryk er en trykmetode, hvor man indfarver et motiv direkte i materialet ved hjælp af varme. Det er en mere avanceret og dyrere måde at få trykt sit design på, og det kan kun bruges til polyester. Sublimationstryk er særligt godt til store antal og mange farver, og det giver en høj kvalitet og holdbarhed. Man kan trykke på hele overfladen, og man kan lave flydende farveovergange og kreative designs. Sublimation kan laves både på polyester, men også på bomuldsmaterialer (Dog højst op til 60% bomuld).

Logoet for foreningstøj.dk, med teksten "Vi skaber dit tøjunivers sammen"

Fordelen ved sublimationstryk er, at det er meget fleksibelt og modstandsdygtigt. Trykket bliver en del af materialet, så det kan ikke ses eller mærkes, og det kan ikke falme eller skalle af. Trykket kan også ånde, så det er behageligt at have på, især hvis det er sportstøj. Trykket er også strækbart, så det følger materialets form.

Så hvilken trykmetode skal du vælge? Det kommer an på, hvad du skal have trykt, og hvad dit formål er. Hvis du skal have trykt et enkelt og simpelt design på et mindre antal produkter, kan du vælge transfertryk. Hvis du skal have trykt et komplekst og farverigt design på et stort antal produkter, kan du vælge sublimationstryk. Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte os hos foreningstøj.dk, og vi vil hjælpe dig med at finde den bedste løsning til dit behov.

Vi håber, du har fået et bedre overblik over forskellen mellem transfertryk og sublimationstryk, og at du har fået lyst til at prøve en af de to trykmetoder. Hos foreningstøj.dk tilbyder vi begge typer af tryk, og vi har et stort udvalg af produkter, du kan vælge imellem. Uanset om du skal have trykt tøj til din forening, klub, virksomhed eller andet, kan vi levere det til dig hurtigt og nemt. Kontakt os i dag, og få et uforpligtende tilbud på dit næste trykprojekt.

Skrevet af Morten Kaj for foreningstøj.dk