FRI FRAGT VED KØB OVER 5 STK.

Sublimation: Moderne tryk på tøj til fuld design

Sublimation, som vi hos Foreningstøj, bruger til tryk af vores fuldesignede tøj, er en fascinerende faseovergang, hvor et stof direkte går fra fast form til gasform uden at passere gennem væskefasen. Lad os udforske nogle af de vigtigste aspekter af sublimation:

1. Hvorfor kan der ske sublimation?

Sublimation opstår, når molekyler i et fast stof absorberer tilstrækkelig energi til at bryde de intermolekylære kræfter, der holder dem sammen. Denne energi kommer normalt fra varme, og når det sker, forvandler de faste stofmolekyler sig direkte til gasfase. Et kendt eksempel er tøris (fast kuldioxid), der sublimerer ved stuetemperatur og atmosfærisk tryk. Og det præcis hvad vi i Foreningstøj udnytter, når vi trykker tøj med fuld design til danske klubber of foreninger.

2. Hvilket tøj kan man lave sublimationstryk på?

Sublimationstryk er en populær metode inden for tekstilindustrien. Det bruges primært på polyesterbaserede materialer, da polyester har en høj sublimeringsrate. Når farvestoffer sublimeres, trænger de ind i polyesterfibrene og skaber levende, holdbare farver. T-shirts, sportstøj, tasker og andre polyesterprodukter kan alle trykkes med sublimation.

Hos foreningstøj laver vi eksempelvis både T-shirts eller Jogging bukser med sublimationstryk i enten 100% polyester eller 60% bomuld/40% polyester.

3. Hvad betyder sublimering i kemi?

I kemi refererer sublimering til den specifikke faseovergang, vi har diskuteret. Det er processen, hvor et stof går fra fast til gas uden at passere gennem væskefasen. Sublimering bruges også til at rense stoffer, f.eks. ved at fjerne urenheder fra krystaller. Hvis du vil dykke lidt mere ned i den teoretiske del af hvad Sublimation er, kan du finde mere her.

4. Hvad er fordelene ved sublimationstryk?

Sublimationstryk har flere fordele:

• Holdbarhed: Farverne trænger dybt ind i stoffet og falmer ikke let.
  • Høj opløsning: Sublimationstryk giver skarpe og detaljerede billeder. Især hvis du vælger sportstøj i 100% polyester.
  • All-over print: Da farvestoffer sublimeres i hele stoffet, kan du opnå imponerende all-over mønstre.
  • Miljøvenligt: Sublimation bruger vandbaserede farvestoffer og producerer minimal affald.

Så næste gang du ser farverige sportstrøjer med fuld tryk fra foreningstøj, kan du takke sublimation for det! 🌟